Vårt junimöte

Vårsäsongens sista möte inleddes med att undertecknad fick mottaga Riksförbundet Svensk Fotografis förtjänsttecken i guld för mångårigt ”förtjänstfullt och framgångsrikt arbete och särskilt värdefulla insatser som gagnat svensk fotografi”. Jag känner mig verkligen hedrad, stolt och glad! Fotoklubben och dess verksamhet ligger mig varmt om hjärtat!

Därefter visade Christer bilder från en fotoresa han företagit i norra Spanien längs kusten mot Biscayabukten. Som alltid när Christer visar bilder var presentationen mycket omsorgsfullt förberedd och genomarbetad och genomfördes mycket väl. Det var en fascinerande resa Christer bjöd oss med på, med inte så få dramatiska inslag. Och bilderna var – liksom alltid – av högsta klass i fråga om motiv och teknik, med en sällspord skärpa och briljans.

Nästa fotoresa vi fick vara med om under kvällen gick lite längre bort, till Uganda. Marie hade varit där och fotograferat schimpanser och gorillor och markattor. Det är en speciell känsla att konfronteras med människans närmaste släktingar. Det är både lite obehagligt – människoapor är respektingivande – och samtidigt fängslande. De är ju så lika oss! Det lär bara vara med några få procent som våra gener skiljer sig åt. Marie kryddade även sin fina bildvisning med lite bilder på exotiska fåglar som träskonäbbar och annat. Det finns verkligen många djur i vår Herres hage!

Tack, Christer och Marie, för era fina framträdanden! Ett urval av era bilder illustrerar det här inlägget.

Efter fikapausen blev det sedan vår nya medlem Janinas tur att visa bilder från Sundbyberg. Hon hade påpassligt fångat miljöer i staden i olika ljus och väder och visade sig verkligen ha blick för de näraliggande motiven. Hennes bilder kommer säkert att bli ett inslag i vår påbörjade dokumentation av klubbens hemstad.

Sedan blev det dags för redovisningen av den aktuella klubbtävlingen på temat ”Slitet”. Skillingaryds fotoklubb hade bedömt de 16 bidrag som hade lämnats in, och det var en mycket omsorgsfull och gedigen bedömning de hade gjort. Vi hade även gjort en egen bedömning av de inlämnade bilderna, för att uppmuntra till bilddiskussioner vid redovisningen, och det var intressant att notera att det rådde stor samstämmighet mellan juryn och oss i fråga om de först och sist placerade bilderna, medan det var större variation i vår syn på bilderna i mellanskiktet. Vann gjorde Janina, följd av Peter W och Britt på andra och tredje plats. Grattis! De deltagande bilderna kommer att visas på klubbens Instagramkonto.

Klubben har många järn i elden för närvarande. Vi var med på Sundbyberg Art Trail den 19 maj, och vi tog en fotopromenad genom Sundbyberg den 3 juni, och det rapporterades om de aktiviteterna på mötet.

Ett stundande engagemang för klubben är vårt deltagande i utställningen Planket den 17-18 augusti, och vi diskuterade under ledning av vår utställningsgeneral Kalle hur vi bäst skulle förbereda oss för det. Planket är ett stort och viktigt fotoevent i Stockholm, och vi är den enda fotoklubb som fått möjlighet att vara med, så det är ett väldigt fint tillfälle för oss att visa vad vi går för!

Som synes hade vi mycket på programmet på säsongens sista möte, så det var med en känsla av djup tillfredsställelse över att vara medlemmar i en så aktiv och livaktig fotoklubb som vi önskade varandra glad sommar!

Höstsäsongen inleder vi torsdagen den 5 september med att fotograf Denny Lorentzen kommer till oss för att tala om bildkomposition och illustrera det med egna bilder. Kommer absolut att bli spännande och lärorikt! Väl mött då!

Glad sommar!