Vårt septembermöte

Vårt första möte för höstsäsongen var välbesökt. Inte mindre än 28 medlemmar hade kommit för att höra vår gäst, fotograf Denny Lorentzen, tala om bildkomposition och illustrera ämnet med egna och andras fotografier. Vi har haft Denny som gäst en gång tidigare, så vi visste att det skulle bli bra. Och det blev det verkligen! Denny höll en utomordentligt intressant och lärorik föreläsning om vad man ska tänka på när man komponerar bilder: var man ska placera tänkta bildpunkter, hur man använder diagonaler och trianglar och gyllene snittets proportioner, hur man skapar centrifugala kompositioner och hur viktigt det är med djupskapande staffage i bilden osv. För att belysa ämnet använde Denny inte bara sina egna fotografier utan även foton av Claes Grundsten, Henri Cartier-Bresson, Nick Brandt, Paul Hansen och Lars Tunbjörk. Stort tack för ett väldigt givande framträdande, Denny!

Ett par av Dennys bilder illustrerar det här inlägget. Och jag kan väl avslöja att vi hoppas kunna ordna en serie workshops i bildkomposition och bildanalys med Denny i vår! Vi återkommer om det!

Efter fikapausen fortsatte så kvällen med bilder på månadens tema ”Avstånd”. Eva, Barbro, Britt, Catharina och Peter W visade hur de tolkat temat med bravur. Intressant!

Under nästa programpunkt, ”Medlemmarnas bilder”, framträdde Per S och Janina och visade spännande bilder som skapade diskussion och kommentarer.

Under kvällen berättade också vår medlem Lars Almgren att Crimson tar emot grupper för guidade visningar i sitt fotolabb. Vi bestämde oss för att spinna vidare på det och boka in ett besök. Mer om det senare.

Vi hade med andra ord en mycket lyckad upptakt på höstsäsongen och ser fram emot nästa möte den 3 oktober. Då får vi veta hur det gått i tredje etappen av vårt klubbmästerskap, som hade ”Redskap” som tema. Vi ska även titta på de bilder som vi ställde ut på Planket i somras, och vi får en rapport från Stockholm Fotomaraton från Eva och Lars A. Och Catharina ska visa bilder från en resa till Moravia, alltså den del av Tjeckien som på tyska heter Mähren (och på tjeckiska Morava). Det ser vi fram emot!

Väl mött torsdag den 3 oktober!